large-ohniva_kazenNázov: Ohnivá kázeň (The Fire Sermon)

Séria: Ohnivá kázeň #1

Autor: Francesca Haig

Rok vydania: 2016

Vydavateľstvo: Ikar (YOLi)

Moje hodnotenie: 5/5

Ja osobne sledujem, aké knižky vychádzajú vo vydavateľstvách Ikar (edícia YOLi) a Slovart. A práve medzi nimi som objavila aj Ohnivú kázeň. Bolo to už dávnejšie (asi v lete 2015), ale vydať to plánovali až v tomto roku, tak som na to zanevrela. Teraz som však o tej knižke počula znova a celkom ma zaujala aj svojou obálkou, ktorú musím pochváliť! Existujú viaceré verzie obálky tejto knihy (asi 3-4) a mne sa táto páči asi najviac (oveľa viac, než tá česká). 😀

A o čom je?

Ubehlo už štyristo rokov od jadrového výbuchu, ktorý zničil civilizáciu a prírodu. Radiácia sa vytratila, lenže nevedno prečo sa rodia výlučne dvojčatá – dievča a chlapec. Vždy je jeden alfa a druhý omega. Aký je medzi nimi rozdiel? Alfy sú dokonalé a zvýhodňované, ovládli svet, zatiaľ čo omegy sa narodia s nejakou viditeľnou deformáciou, sú diskriminované, na čelo im vypaľujú značky, musia platiť dane a ešte v útlom detstve ich rodina posiela do osady omég alebo k príbuzným omegám. Lenže alfy sú na omegách závislé – ak zomrie jedno z dvojčiat, zomrie aj to druhé a je jedno, kde sa ktoré v tej chvíli nachádza.

Vždy musia zomrieť obaja.

20Ten_1500x1094_144dpi_FSermon_det1

Raz sa však narodili dvojčatá Zach a Cassandra a po celé roky nikto nevedel prísť na to, kto z nich je omega, pretože obaja nemali nijakú viditeľnú deformáciu. Jedinú pravdu vedeli oni dvaja. Cass je omega a je jasnovidka. Jasnovidcov neustále vo víziách prenasleduje predstava ohňa a výbuchu, ale dokážu vidieť aj budúcnosť. V trinástich rokoch Cassandru zradil brat a bola nútená pešo putovať do osady omég, kde zostal prázdny dom po nebohej otcovej sestre, s ktorou zomrel aj on. Zach sa po rokoch dostáva medzi vysoko postavených ľudí Koncilu. Jedného dňa Cass unesú, i keď to videla už vo svojej vízii, a uzavrú ju do Hosťovských izieb v Koncile na príkaz jej brata. Keďže sa stal Reformátorom, jeho nepriatelia by mohli jeho dvojča využiť na to, aby sa ho zbavili.

Tie Hosťovské izby sú však ako cely a Cass v nich trávi roky, ale pred Spovedníčkou, ktorá sa chce dozvedieť o tajnom hnutí omég na neznámom ostrove z jej vízií, však tajomstvá chráni hlboko vo svojej mysli. Dokáže sa však odtiaľ dostať a zistiť, či je ten ostrov skutočný?

Každému je snáď jasné, že sa odtiaľto nejako dostane, o čom inak by bola celá kniha? O tom ako sedí v cele a dúfa, že obloha nie je len výmysel? Hm, to asi nie. 😀 Ten začiatok, ktorý opisoval minulosť (ich detstvo, smrť otca, odhalenie pravdy, cestu do osady omég), bol taký pomalší, nudnejší (aspoň pre mňa, preto mi aj to čítanie trvalo trochu dlhšie). Ale potom, od toho úteku, kniha nabrala spád!

maxresdefault

Ten dystopický svet je akoby návratom do minulosti. Jadrový výbuch spôsobila technika a Koncil techniku a miesta zo sveta pred výbuchom vyhlásil ako tabu. Neexistujú autá, nahradili ich kone. Žiadne žiarovky, ostali len sviečky. Aj keď sa ľudia techniky a tých miest boja, Koncil aj tak robí niečo poza chrbát.

Kniha je plná akcie, napätia, ale aj dôvery a priateľstva. Opisuje ťažké osudy omég, opisuje, aký je svet po výbuchu zmenený. Túto knižku si obľúbia predovšetkým fanúšikovia dystopických kníh ako Divergencia a Hry o život. Ja som síce obe série neprečítala celé, ale nejaké podobnosti som tam našla. 😀 Mne sa táto kniha veľmi, ale veľmi páčila, možno aj viac než Divergencia. Na konci knihy som sa takmer rozplakala a v duchu si hovorila: To snáď nemyslí vážne! Bohužiaľ, myslí. 🙁 Jedine ma sklamalo to, že ďalšia časť vyjde ešte len v angličtine niekedy na jar. A keďže ja nie som nejaký znalec, musím si počkať na slovenský preklad, ak vôbec niekedy bude. Dúfam, že po anglickom vydaní sa Ikar rozhodne pre preklad ďalšej knihy z trilógie, ktorá nesie názov The Map of Bones a jednou obálkou dosť pripomína Hry o život. 😀

Jednoznačne po tejto knihe siahnite, neoľutujete to! 🙂